De Telegraaf - 29 maart 2007
door Wilma Nanninga

RAYMTZER rapt, terwijl CHRIS HINZE fluit...

KRANKZINNIGE COMBINATIE

Een krankzinnige combinatie. 's Werelds beste fluitist, Chris Hinze, gaat een concertenreeks geven met hiphopster Raymzter (27) van het rapnummer Kutmarokkanen. Raymzter rapt en Chris fluit er begelei d door zijn jazzkompanen doorheen. "Ik weet niet wat dit weer met mijn reputatie doet", zegt de 63-jarige fluitist, die zich intussen in zijn eentje heeft teruggetrokken op Ibiza. "Toen ik drie keer in Tibet was geweest, noemden ze me zweverig."

Alles swingt aan Raymzter. Zelfs hoe hij loopt. "Wij begrijpen elkaar", zegt hij over zijn nieuwe grijze vriend Chris. "We willen alle twee constant vernieuwen. Chris is ook geen ster die teert op oude hits. En ik ook niet. Bij optredens wil ik Kutmarokkanen niet meer ten gehore brengen. Ik ben al weer een fase verder." Chris: "Dat zal je niet altijd in dank worden afgenomen. Ik ben doorgebroken met barokstukken van Bach, Teleman en Vivaldi swingend te maken. Toen ik een andere weg insloeg, werd dat nauwelijks begrepen."

Rapper Raymzter was helemaal verliefd op een oude plaat van Chris Hinze uit 1979. "Kings of Reggae", vertelt hij. "Daarop speelde Chris samen met onder meer legende Peter Tosh. Er zat een heel aantrekkelijk fluitje in. En in mijn rap Vechten op het schoolplein had ik een fluitje nodig. Ik ga voor het beste en via de website van Chris vond ik hem op Ibiza." Chris grijnst: "We hebben gemaild. Toen ik een keer in Nederland was om mijn jongste zoontje te bezoeken heb ik met Raymzter afgesproken. Het klikte meteen. Er komt nu een concertreeks uit en hopelijk een cd." Chris praat er bijna over heen... Zoontje?
De fluitist grijnst: "Je moet je als mens blijven vernieuwen. Ik heb inderdaad een zoontje van twee jaar, waar ik erg trots op ben. Van mijn vriendin, hier in Nederland. Ik heb gisteravond ook weer de hele avond foto's van hem gemaakt. Hij is zo fotogeniek. Ik zet mijn hele huis in Ibiza vol met foto's. Mooi hoor een zoon. Mijn eerste. Ik heb al drie fantastische dochters van in de dertig." Chris Hinze houdt van anders. Nadat hij met zijn Bach-variaties Nederland op zijn kop zette, ging de jazzmuzikant naar Japan. "In Tokio nam ik drie albums op met traditionele muzikanten van de keizer. Het was 1974. Iedereen wees op zijn voorhoofd. Nu noemen ze die stroming New Age. Ik studeerde vervolgens fluit in India, ging twee keer naar de Dalai Lama, bezocht Tibet enkele malen en maakte muziek van fluit met vogels en mantra, die ik in de Ellora-grotten in India opnam. Dat zou nu meditatie muziek worden genoemd." "Ik hou van het combineren van muzieksoorten. Dit uitstapje naar de hiphop komt niet alleen voort uit belangstelling, maar ligt ook voor de hand. Hiphop vindt zijn basis in de jazz. En Raymzter maakt prachtige teksten. We hebben met mijn muzikanten twee weken in de studio in Ibiza gezeten. Ik maakte de muziek, hij de raps. Bij de concerten, die we Serieuzere zaken hebben gedoopt, laten we er ook nog bij zingen door de prachtige Arabische zangeres Rajae El Mouhandiz."

Oubollig
Raymzter knikt: "Chris daagde me uit. De hiphop is normaal erg basis, maar hij maakte er dan toch weer iets ingewikkelds moois van. Ik heb bijvoorbeeld een prikkelende liefdesrap geschreven. Ik heb me werkelijk vernieuwd. Zou ik de reputatie van oubollig krijgen omdat ik samenwerk met Chris?" De fluitist: "Ik ben de samenwerking ook aangegaan om jonge mensen te laten zien dat muziek uit instrumenten komt en niet alleen uit de computer. Maak je geen zorgen wij werken ook heel veel met computers. Toen we een keer bij Barend en Van Dorp optraden, vielen ze bijna om van verbazing dat wij met de Chris Hinze Combination niet alleen met een fluitje en een gitaar uitpakten, maar ook allerlei samplers en mixers. Veel jonge mensen zijn wel de oorsprong van al die geluidjes vergeten." Chris Hinze moet lachen bij de herinnering: "Toen Junkie XL nog gewoon Tom heette, werkten wij veel samen. Hij heeft veel van mijn Tibetaanse opnames geremixt. Kwam hij op Ibiza een keer klagend uit de studio dat hij al twee dagen bezig was een bepaald fluitgeluidje goed te sampelen, maar dat hij het niet voor elkaar kreeg. Ik keek hem lachend aan: hij was gewoon vergeten dat ik fluit SPEEL. Het was in tien minuten klaar..."